Zeven zonden

maandag 13 mei 2013

WEEKLY COLUMN #1: Facebook - mama's

Met opengeslagen portemonnee loopt mijn oma trots door de winkels heen. Het liefst laat ze aan iedereen die ze tegenkomt de foto’s van haar kleinkinderen zien. Ze is trots. Trots als een pauw. Ze vertelt aan iedereen die het wil weten, maar ook die het niet wil weten, hoe haar kleinkinderen heten, hoe oud ze zijn en het liefst nog meer irrelevante informatie.

Naast deze trotse oma’s, en soms ook opa’s, zijn er ook nog trotse ouders. Ook zij zijn soms in het bezit van deze waardevolle pasfoto’s. Al lijkt het er wel op dat deze pasfoto’s aan het verdwijnen zijn uit  menig portemonnee. De Facebook – mama’s zijn namelijk in opkomst.

De Facebook – mama’s zijn promotors. Oftewel, mama’s die reclame maken. Reclame voor hun eigen kind. Wie zo’n Facebook – mama op Facebook heeft zal ongetwijfeld begrijpen wat ik bedoel. Zo niet, dan hier een korte toelichting. Facebook – mama’s zetten wekelijks, al dan niet dagelijks, Facebook statussen op Facebook over de belevenissen van hun kind. Zo horen we wanneer Kaatje voor het eerst naar de kapper is geweest en wanneer Keesje voor het eerst zijn grote boodschap op het grote mensen toilet heeft gedaan. Helaas voor mij, blijft het niet altijd bij eenzame statussen, maar worden deze berichtjes vaak vergezeld door foto’s. Blote billetjes, snottebellen tot op de grond en gezichtjes onder gesmeerd met Olvarit, niks is te gek voor deze Facebook – mama’s.

Waar komt deze Facebook promotie vandaan? Ouders, grootouders, ze zijn trots, maar is trots het enige waar deze promotie op gebaseerd is? Is het een strijd onderling? Wie heeft de leukste kinderen van allemaal? Welk kind is het knapst, liefst, slimst? Dit blijft mij nog onbekend. Het enige wat ik hoop, is dat deze Facebook – mama’s zich niet gaan uitbreiden en dat aan deze trend snel een einde komt.

Want niet alleen zichzelf, maar ook hun kinderen zetten ze hiermee voorschut. Iets wat deze mama’s meestal niet doorhebben is dat de foto’s soms nog jaren rondzwerven op het internet. Is het toch even gĂȘnant als je over twintig jaar op sollicitatiegesprek komt en je wellicht toekomstige werkgever met een foto aan komt zetten waarbij je op het toilet zit. ‘Je eerste grote boodschap’, vertelt hij erbij.




Zie je het liefst zoveel mogelijk foto’s van huilende kinderen, bekijk dan de fotoreportage 'End Times' van Jill Greenberg op http://www.art.jillgreenberg.com/tagged/end-times.